Maaike Kooijman
06 oktober 2026, 15:35

Met € 100 miljoen financiering wil scale-up SL Materials zijn duurzame betonproductie flink opschalen

In een nieuwe financieringsronde verzekert scale-up SL Materials zich van 100 miljoen euro om op te schalen. De technologie om betonpuin te recyclen tot hoogwaardig nieuw beton staat − nu de hervorming van de bouwsector nog. ‘Als de regels veranderen, kan ons beton nóg duurzamer.’

SL Materials in Zaandam In Zaandam wordt een paar honderd duizend ton betonpuin per jaar gerecycled. | Credits: SL Materials

In Zaandam staat een fabriek die de bouwsector radicaal duurzamer kan maken. SL Materials − voorheen Urban Mine − reduceert er betonpuin tot de grondstoffen zand, grind en cement. Daarvan kan nieuw beton gemaakt worden. Dat levert tot 80 procent CO2-besparing op ten opzichte van gangbaar beton, belooft de scale-up.

Dat komt goed uit, want de bouwsector is één van de vervuilendste industrieën ter wereld. Vooral bij het verhitten van kalksteen tot klinker komt veel CO2 vrij. De Nederlandse bouwsector heeft weliswaar ambitieuze doelen voor verduurzaming, maar vorig jaar werd nog geen 15 procent van het sloopbeton gerecycled tot nieuw beton.

100 miljoen euro voor circulair beton

SL Materials, voortgekomen uit familiebedrijf Rutte Groep, heeft zijn technologie de afgelopen tien jaar ontwikkeld en geperfectioneerd. De ‘SL’ slaat op ‘Smart Liberator’, de naam van de machine waarmee het bedrijf zand, grind en cement uit betonpuin filtert. In Zaandam wordt een paar honderd duizend ton betonpuin per jaar gerecycled.

Maar zo goed als de technologie werkt, zo langzaam gaat het opschalen ervan. SL Materials wil wel uitbreiden, maar de strenge stikstofnormen en het overvolle stroomnet gooien roet in het eten, zegt commercieel directeur Sven Hiskemuller van der Zijden. ‘Wij zijn een schoolvoorbeeld van die problemen in de praktijk. We hebben wel een dak vol zonnepanelen, maar de opwek daarvan is niet genoeg om in onze hele stroomvraag te voorzien.’

Toch gaat de opschaling er nu komen. Over een aantal maanden moet de bouw van een nieuwe fabriek beginnen, op een locatie die al een stikstofvergunning heeft. En er komt een productiefaciliteit in het Verenigd Koninkrijk, waar SL Materials veel potentie ziet.

Credits: SL Materials / Bjorn Staps

Een nieuwe financieringsronde maakt dat mede mogelijk. Het ABN AMRO Sustainable Impact Fund en de Britse verzekeraar Aviva steken samen 100 miljoen euro in SL Materials. Dat wordt uitgekeerd op basis van prestaties. ‘En als we meer geld nodig hebben voor opschaling, is die mogelijkheid er ook’, zegt Hiskemuller.

Sneller opschalen in het Vereniging Koninkrijk

De financiering van het Britse Aviva is geen toeval. SL Materials verwacht in het VK veel sneller te kunnen opschalen dan in Nederland, zegt Hiskemuller. Dat heeft alles te maken met de tegenwerking die hij hier ervaart. ‘In Nederland bepaalt de markt in grote mate de normen en richtlijnen rondom beton. Dat kan innovatie behoorlijk in de weg staan. Natuurlijk is het goed dat er strenge kwaliteitseisen zijn, maar niet dat die bepaald worden door vertegenwoordigers van grote marktpartijen. Dat is alsof je Shell en BP laat bepalen wat een duurzame brandstof is.’

Keurmerk Komo, waar Hiskemuller op doelt, ontkent dat het verduurzaming bewust zou tegenhouden om de gevestigde belangen te dienen. ‘De techniek van SL Materials is mooi en ze zijn er bijna, maar er is nog iets meer onderbouwing nodig dat het ook echt tegen dwarskrachten bestand is’, zei Edwin Vermeulen van Komo onlangs. SL Materials wijst als bewijs voor zijn prestaties naar onderzoek van Rijkswaterstaat en TU Delft.

Strengere duurzaamheidseisen voor gebouwen

Naast het Verenigd Koninkrijk wil SL Materials op de lange termijn ook andere markten aanboren. Dicht bij huis, zoals België, maar ook verder weg, middels licenties. Hiskemuller droomt van een stuk of tien productielocaties in binnen- en buitenland. Een omzetdoel zegt hij niet te hebben: ‘We willen vooral schalen, schalen, schalen.’

Nieuwe duurzaamheidseisen voor de bouwsector geven hem goede hoop. In Nederland zijn de milieuprestatie-eisen voor gebouwen recent aangescherpt en uitgebreid. ‘Dat is echt een katalysator’, zegt Hiskemuller. Hij ziet vooral de vraag naar zijn beton voor grote bouw- en infraprojecten toenemen. Grote bouwbedrijven worden niet alleen over de streep getrokken door de CO2-besparing, maar ook door de prijs van het materiaal. ‘Het is pas echt gaan lopen toen we ons beton voor een concurrerende prijs gingen aanbieden. Eerder hoopte ik nog dat duurzame voorlopers wel 10 procent meer wilden betalen, maar dat is echt een utopie.’

Door de prijsverlaging verdient SL Materials minder aan zijn producten. Het is soms ‘strijden’ om het verdienmodel rond te krijgen, zegt Hiskemuller. Hij hoopt dat een groter volume dat deels compenseert.

Nog minder CO2-uitstoot als normen veranderen

Hoewel de focus de komende jaren vooral ligt op professionalisering en opschaling, heeft ook de technologie nog meer potentie. Het beton van SL Materials zou nóg duurzamer kunnen als er meer gerecycled materiaal in wordt verwerkt, zegt Hiskemuller. ‘Het probleem is dat het dan niet meer aan de Europese richtlijnen voor beton voldoet. In het soort cement dat wij maken, moet 25 procent Portlandklinker zitten.’

De scale-up wacht dus met smart op vernieuwde Europese cementnormen. ‘Onder huidige normen kunnen we nog wel iets verduurzamen, maar we zijn bijna uit geïnnoveerd. Het is vooral wachten tot Europa eens met de vuist op tafel slaat en zijn normen aanpast aan de circulaire economie.’

Lees ook:

Fiscale regels voor elektrische auto in 2027: zo werkt extra heffing op fossiele leaseauto

De fiscale regels voor elektrisch rijden veranderen in 2027 ingrijpend op de zakelijke markt. Dat komt door de invoering van de zogenoemde pseudo-eindheffing: een extra bedrag dat werkgevers moeten betalen als ze een nieuwe leaseauto met brandstofmotor aanbieden aan hun werknemers. Verkopen EV's in de lift De voorgestelde fiscale maatregelen worden definitief zodra het Belastingplan van het kabinet-Jetten door Tweede Kamer (november) en de Eerste Kamer (december) is geloodst. Toch lijken werkgevers al voor te sorteren op uitbreiding van het elektrische leaseaanbod voor werknemers.Zo steeg het aandeel van volledig elektrisch bij de verkopen van nieuwe auto’s afgelopen maand naar bijna 53 procent. Dit nieuwe hoogtepunt heeft volgens brancheclub Bovag mede te maken met een versnelde overstap op elektrische modellen door de komst van de nieuwe heffing op fossiele auto's.Managing director Sander Pleij van leasemaatschappij Ayvens Nederland spreekt van een fundamentele verschuiving. ‘De verduurzaming van zakelijk rijden gaat een nieuwe fase in: van het stimuleren van elektrisch rijden naar het actief ontmoedigen van het gebruik van auto's met een verbrandingsmotor.’ Volgens Pleij is het wel van belang om oog te houden voor praktische gevolgen bij de invoering van de nieuwe regeling.Hieronder bespreken we de nieuwe heffing voor fossiele zakelijke auto’s en enkele andere fiscale veranderingen voor elektrische auto’s. Pseudo-eindheffing: fossiele zakelijke auto extra belast Het basisprincipe van de nieuwe heffing, die per 1 januari 2027 ingaat, is niet heel ingewikkeld. Werkgevers die een zakelijke auto met een (fossiele) brandstofmotor ter beschikking stellen aan een werknemer, betalen jaarlijks een heffing van 12 procent van de cataloguswaarde. Dit geldt voor benzine- en dieselauto’s, maar ook voor hybrides die een elektromotor en een brandstofmotor combineren.Het gaat hier om zakelijke auto’s (waaronder lease) die ook privé worden gebruikt. Belangrijk detailpunt is dat woon-werkverkeer voor de pseudo-eindheffing ook als privégebruik telt.Voor fossiele leaseauto’s waarvan de contracten vóór 2027 zijn ingegaan, geldt een overgangsregeling. Deze auto’s zijn in ieder geval tot september 2030 vrijgesteld van de heffing en waarschijnlijk wordt dat verlengd tot 1 januari 2031.Verder geldt er bij vervangend vervoer een uitzondering. Als de rijder van een elektrische leaseauto bij schade of reparatie tijdelijk een fossiele auto krijgt, geldt de pseudo-eindheffing gedurende veertien dagen niet. Bijtelling privégebruik elektrische auto Wat betreft de reguliere fiscale bijtelling voor het privégebruik van leaseauto’s krijgen EV's in 2027 te maken met een heffing van 20 procent over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde. Over de waarde boven dit bedrag geldt een bijtellingspercentage van 22 procent.Het gaat hier om een bedrag dat de werknemer bij het belastbare inkomen moet optellen. Bij een cataloguswaarde van 40.000 euro gaat het dus om 8.200 euro aan extra belastbaar inkomen. Aanschafbelasting en motorrijtuigenbelasting De aanschafbelasting BPM is gekoppeld aan de CO2-uitstoot van auto’s. Voor emissievrije auto’s zoals EV's geldt een basistarief zonder opslag. In 2026 lag dit op 687 euro; dat wordt waarschijnlijk met 1,48 procent verhoogd in 2027.Voor de jaarlijks te betalen motorrijtuigenbelasting geldt dat elektrische auto’s komend jaar een korting houden van 30 procent. Aanschafsubsidie elektrische occasion voor lagere inkomens Het kabinet-Jetten heeft een budget van ruim 52 miljoen euro gereserveerd voor een subsidieregeling gericht op lage inkomens. Het gaat om een regeling waarbij een brandstofauto wordt ingeruild voor een elektrische occasion.Volgens de voorlopig opzet kunnen aanvragers met een verzamelinkomen tussen de 12.500 en 27.533 euro in totaal 6.000 euro subsidie krijgen. Voor inkomens tussen de 27.534 en 35.793 euro gaat het om 4.000 euro subsidie op de aanschaf van een tweedehands elektrische auto.Doel is om de subsidieregeling relatief snel open te stellen via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Gemikt wordt op eind dit jaar of begin 2027. Greentimerregeling voor elektrische occasion Om tweedehands elektrische auto’s aantrekkelijker te maken voor de zakelijke markt, wil het kabinet-Jetten vanaf 2029 een tijdelijke greentimerregeling introduceren. Voor een zakelijke elektrische occasion geldt dan een verlaagd bijtellingspercentage van 14 procent. De auto moet dan tussen de vijf en acht jaar oud zijn.Het verlaagde bijtellingspercentage wordt wel berekend over de oorspronkelijke cataloguswaarde en geldt voor maximaal drie jaar.  De regeling heeft een beperkte duur: in 2032 kan er voor het laatst op worden ingetekend. Lees ook:Waarom de elektrische auto zo snel oprukt in Nederland: beter betaalbaar, hogere actieradius en sneller laden Elektrische auto groeit via markt voor occasions: 'Beter bereikbaar voor grotere groep Nederlanders' EV als batterij voor je huis of bedrijf? Veel meer auto's blijken al geschikt voor bidirectioneel laden dan gedacht